PREPARA LA TEVA PELL PER AL SOL AMB ELS NOSTRES CONSELLS NUTRICIONALS

Què vol dir bronzejar-se?

Quan ens exposem al sol i els rajos UVB arriben a la nostra pell, tot un seguit d’efectes es desencadenen a les cèl·lules epitelials. El bronzejat es produeix quan unes cèl·lules anomenades melanòcits fabriquen la melanina per a protegir-se dels rajos ultraviolats (UV).

La melanina és un pigment de color marronós que protegeix l’ADN de les cèl·lules davant dels rajos UV. És un protector solar molt eficient, que és capaç de transformar la radiació ultraviolada amb energia en forma de calor que resulta inofensiva per a les nostres cèl·lules

Quins efectes té el sol sobre la nostra pell?

El sol no només ens proporciona el fantàstic color daurat a la pell, sinó que a més, de forma natural, els rajos UVB del sol produeixen vitamina D3 a partir del 7-dehidrocolesterol, una molècula present en la nostra pell. Com sabem, la vitamina D té funcions importantíssimes en el nostre cos, com per exemple contribuir a mantenir una bona salut dels ossos i músculs i se li han atribuït propietats protectores contra malalties com la hipertensió, l’obesitat, malalties autoimmunes i fins i tot alguns tipus de càncer.

Tot i així, no per estar hores i hores al sol sintetitzarem més vitamina D. El cos és capaç d’autoregular-se i de convertir el 7-dehidrocolesterol en altres productes per a no patir una sobredosi i els efectes tòxics associats. Les necessitats d’aquesta vitamina es cobreixen amb uns 20 minuts d’exposició solar.

És molt important tenir en compte els inconvenients i efectes nocius que pot tenir el sol sobre la nostra pell. Exposar-se durant hores a la radiació solar pot ser molt perjudicial. En excés, el sol, pot danyar el col·lagen i produir l’aparició de taques, arrugues i envelliment prematur de la pell. També correm el perill de patir cremades, sobretot si les hores en que ens exposem al sol són les més agressives (entre les 11 i les 5 de la tarda).

Com ja hem comentant els rajos solars ataquen directament l’ADN, sent un factor de risc i causants de càncer de pell (o melanoma).

Per què és important preparar la pell?

Hem de protegir la nostra pell dels potencials efectes adversos que tenen les radiacions solars.

  • Una alimentació rica en antioxidants protegirà la pell d’un envelliment prematur (aliments rics en B-carotens, vitamina C i vitamina E).
  • És importantíssim beure suficient aigua, ja que l’exposició solar augmenta la pèrdua d’aigua corporal.
  • Hem de realitzar una ingesta adequada de proteïnes, ja que són totalment necessàries per a la formació de la melanina.
  • També és necessària una ingesta adequada de grasses saludables. La pell està constituïda principalment per grasses i les grasses saludables de l’alimentació contribueixen a evitar la deshidratació i la aparició d’arrugues, a regenerar-la i a que mantingui la seva elasticitat. Les grasses són un component indispensable per a la salut. És important tenir en compte que no s’han de realitzar dietes sense grasses!

Com podem preparar-nos pel sol? Trucs nutricionals:

Està generalment establert que determinats nutrients no solament ajuden a protegir la pell de la radiació solar sinó que també afavoreixen el bronzejat i contribueixen en mantenir-lo. Els B-carotens probablement són els components més coneguts per a tenir aquest efecte.

Un bon pla d’alimentació iniciat setmanes abans de la cita amb el sol, ajudarà a estimular la producció de melanina, protegir el col·lagen i eliminar els radicals lliures. Tot això permetrà un bon bronzejat, evidentment sempre utilitzant protectors solars, i ajudarà a mantenir la salut de la pell, prevenint el seu envelliment a causa d’una exposició excessiva al sol.

Betacarotens:

D’entre tots els aliments, les pastanagues son probablement un dels aliments més coneguts per a millorar la salut de la pell i el bronzejat. Això és degut a que les pastanagues són molt riques en betacarotens, pigments de color taronja que juntament amb la melanina es situen a les capes externes de la pell produint una coloració daurada en aquesta. Però els betacarotens no sols es troben en les pastanagues, sinó també en moltes verdures i fruites. La majoria de vegetals de color taronja i verd són rics en betacarotens.

  • Fruites fresques i hortalisses: mango, pastanaga, carabassa, préssec, papaia, nespres, albercocs, caquis, tomàquet, síndria, espinacs, bledes, bròquil, rúcula, col, enciam, etc. A més, els betacarotens són resistents a la cocció, la qual cosa ens permet prendre’ls tant crus (en forma de fruita o amanides) com cuits (en forma de cremes de verdures o verdures cuites).
  • La cúrcuma conté gran quantitat d’antioxidants, betacarotens i a més té propietats antiinflamatòries i antidepressives entre moltes altres.

Una alimentació rica en betacarotens contribueix a tenir una pell més brillant, daurada i saludable.  pastanaga

Vitamines del grup B:

Són indispensables pel bon funcionament del metabolisme del col·lagen. Les trobem en molts aliments, sobretot en cereals integrals i derivats.

Antioxidants:

Els antioxidants estan presents en molts aliments, especialment en les fruites i verdures i són molt importants per a combatre els radicals lliures formats en l’exposició solar.

La vitamina C, a més de ser un antioxidant, protegeix el col·lagen i la elastina, dues substàncies indispensables per a la salut de la pell, per la qual cosa ajuda a prevenir l’aparició d’arrugues.  Tots els cítrics, fruits vermells, kiwi, papaia, pebrot, cols, espinacs, enciam, etc. són molt rics en aquesta vitamina. Les persones que prenen el sol habitualment haurien d’incrementar les dosis de vitamina C de la dieta, és a dir, augmentar el consum d’aliments rics en aquesta.

És important tenir en compte que els vegetals crus tenen més quantitat de vitamina C, ja que els aliments cuits perden un elevat percentatge d’aquesta vitamina pel fet de ser termolàbil (les elevades temperatures la destrueixen). Aconsellem menjar, al menys, 3 peces de fruita al dia i dos plats de verdura o amanida.

frutas-verduras

Aliments rics en proteïna:

Com en tota alimentació saludable, la dieta ha d’aportar aliments rics en proteïna i com ja hem dit són indispensables per a la correcta formació de melanina. Per exemple les llavors, llegums, soja i derivats, fruits secs, etc.

Àcids grassos i vitamina E:

La pell està constituïda, en gran part, per grasses. Els aliments amb grasses saludables contenen, a més d’àcids grassos essencials, vitamina E. Aquesta vitamina restaura la pell i, al ser antioxidant, la protegeix dels efectes oxidants de la radiació solar.

Entre les millors grasses tenim: l’oli d’oliva verge, aliments rics en grasses insaturades com és l’alvocat, llavors i fruits secs. Entre els aliments rics en olis essencials i vitamina E també trobem el peix blau, del qual recomanem ingerir 2-3 racions a la setmana.

Aigua:

És fonamental durant l’estiu i més quan es passa temps sota el sol. És essencial per a evitar la deshidratació i per a mantenir la pell ben hidratada. És important tenir sempre a mà una ampolla i beure amb freqüència, inclús quan no tenim sensació de set.

Tots aquests consells poden contribuir a aconseguir un millor bronzejat i allargar considerablement la seva permanència. Però òbviament no podem oblidar-nos de mantenir les precaucions necessàries per a prevenir un possible càncer de pell: utilitzar filtres solars, evitar les hores de major intensitat i evitar prolongar massa les sessions de bronzejat.

ELS NOSTRES PRODUCTES

CÀPSULES PREPARADORES PER AL SOL:

Aquests suplements potencien els beneficis d’una alimentació equilibrada. Tot i així, és molt important tenir en compte que no són substitutius d’aquesta. Prendre una càpsula al dia durant 15 dies abans, durant i després de l’exposició, contribuirà a la bona salut de la pell i a potenciar i mantenir el bronzejat.

Les càpsules LIERAC SUNISSIME són suplements constituïts d’oli de pastanaga, d’oliva i de borratja i extracte de cúrcuma; rics en B-carotens, vitamina E, seleni i antioxidants.

càpsules

Aquestes càpsules no son protectores dels rajos UV. És indispensable utilitzar un protector solar durant l’exposició.

QUIN ÉS EL PROTECTOR ADEQUAT PER A MI?

El número del factor de protecció solar indica el temps que pot exposar-se lacrema pell protegida, sense cremar-se, a la radiació UV.

Les pells clares són molt més sensibles al sol que les fosques. Tot i així, per a prevenir cremades i altres efectes greus es recomana aplicar-se fotoprotectors d’alta protecció (30-50 SPF) mitja hora abans de l’exposició i repetir l’acció cada dues hores i després de cada bany.

Després de l’exposició solar és recomanable l’ús d’una emulsió reparadora per a calmar, hidratar i reestructurar la pell.

Alba Creus
Dietista-Nutricionista

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s