AL GENER ÉS TEMPS DE… PINYA!

La pinya és el fruit d’una planta de la família de les Bromeliàcies, originària de la zona tropical del Brasil, Argentina i Paraguai.

La composició de la pinya és principalment aigua (86%), sucres naturalment presents (10%), molta fibra, àcid fòlic (vitamina B9) i pigments antioxidants. El seu contingut en proteïnes i greixos és molt baix i, per això, és un aliment ideal tant per a consumir després dels àpats com a postres o bé per a utilitzar-la com a recurs entre hores.

Principals propietats de la pinya:

  • Aioxidant i anfiinrlamatòria: Un dels components més destacats de la pinya és un enzim anomenat bromelina. Aquest enzim té una potent acció antioxidant i antiinflamatòria que moltes vegades s’utilitza per a potenciar l’efecte d’altres antiinflamatoris naturals com la cúrcuma. S’ha vist que la pinya pot ser beneficiosa en esportistes per a prevenir lesions com la tendinitis, bursitis o per a prevenir dolors musculars.
  • Propietats digestives: El seu alt contingut en àcid cítric i màlic i també la bromelina, li dóna la propietat de millorar les digestions, de forma que ingerir pinya després dels àpats ajudarà a digerir millor als aliments, potenciant l’efecte àcid de l’estómac en els processos digestius i millorant la digestió de proteïnes. La pinya és ideal per a trastorns alimentaris com la dispèpsia (falta d’àcid clorhídric), digestions lentes i pesades.
  • Millora i evita el restrenyiment: com hem dit aporta una gran quantitat de fibra, en concret fibra soluble (pectina) que té efectes reguladors de les funcions intestinals i molt beneficiosa per a la flora intestinal.
  • Diürètica: la bromelina, a més del seu alt contingut en potassi i altres components li atribueixen propietats diürètiques ideals per a prevenir la formació d’edemes i retenció de líquids en l’organisme.

És importantíssim ingerir la pinya natural, no en conserva (encara que sigui “al natural”) ja que les conserves passen uns tractaments tèrmics que destrueixen gran part de les vitamines i la bromelina. A més, la immensa majoria de vegades porten més quantitat de sucre que la pinya natural, de forma que augmenten considerablement les calories!

Des de la farmàcia us desitgem una feliç entrada d’any!!!

Alba Creus
Dietista-Nutricionista