AL FEBRER ÉS TEMPS DE… CARXOFES!

La carxofa és un aliment carregat de propietats beneficioses per al nostre organisme. Els principals components de la carxofa són:

  • Cinarina, principi amarg amb propietats per a estimular el fetge i diürètiques
  • Inulina i mucílags, dos tipus diferents de fibra alimentària, amb alt efecte fermentantiu, molt beneficiós per a la nostra flora intestinal.
  • Flavonoides, micronutrients comuns en les plantes que tenen grans propietats antioxidants.
  • Vitamines i minerals, sobretot vitamines del grup B, ferro, magnesi, fòsfor i potassi.

CARXOFA I FETGE

  • La cinarina de les carxofes afavoreix i estimula les funcions biliars ajudant a la digestió de les grasses (els sucs biliars són totalment necessaris per a poder digerir aquest tipus de nutrients). En aquest sentit la carxofa és molt recomanable per a persones que pateixen males digestions, digestions pesades, gasos i sensació d’abdomen inflat després dels àpats.

CARXOFA I INESTÍ:

  • A nivell digestiu, la carxofa conté molta fibra, que ajuda a tractar el restrenyiment. A més, aporta una gran quantitat de fibres fermentables per la nostra flora, alimentant-la i potenciant la flora bona amb grans beneficis a nivell de funcionament intestinal i digestiu.

CARXOFES, CALORIES I SOBREPÈS:

  • Les carxofes són productes molt baixos en calories i molt rics en fibra. La fibra, a part de produir una gran sensació de sacietat (provocant que ens sentim tips abans i, per tant, mengem menys), també augmenta el volum del contingut intestinal, de forma que dificulta l’absorció intestinal de sucres i greixos de la dieta.

CARXOFES I DIABETIS:

  • En el mateix sentit que en l’apartat anterior, la fibra de la carxofa provoca una disminució i un alentiment de l’absorció dels sucres a l’intestí i, per tant, provocarà que aquest sucre arribi més tard a la sang, provocant un pic de sucre menys pronunciat i molt més fàcil de controlar per l’organisme.

CARXOFES I RETENCIÓ DE LÍQUIDS:

  • Les carxofes són aliments amb potencial diürètic gràcies al seu alt contingut en potassi que afavoreix l’eliminació de líquid del cos.

COM EM PUC MENJAR LES CARXOFES?

Les carxofes són un aliment molt versàtil ja que tant les podem consumir crues, com bullides, com al forn, a la brasa, arrebossades, en forma de truita…

L’opció preferible sempre és menjar-les crues, per exemple en forma d’amanida, per a aprofitar totes les seves propietats (amb la cocció part de les seves vitamines i micronutrients es perden). Si les acompanyem i condimentem amb oli d’oliva verge extre (AOVE) les enriquim en àcid oleic i vitamina E.

ensalada alcachofa

 

ALBA CREUS
Dietista-Nutricionista